Home » Blog » Filtry antyspamowe i czarna lista – wprowadzenie

Filtry antyspamowe i czarna lista – wprowadzenie

Lipiec 21, 2015

Co zrobić, żeby newsletter nie wylądował w folderze ze spamem

spamfilter_big_PL

Przypuszcza się, że do 80-95% wysyłanych e-maili to spam. Nawet, jeśli nie jest się nadawcą, który wysyła tego typu wiadomości, ciężko jest udowodnić, że należy się do tych 5-20% „dobrych” nadawców. W tym artykule znajdziesz informację, jak tego dokonać.

Co to jest spam?

Słowo „spam” opisuje e-maile, które są wysyłane do odbiorców bez ich uprzedniej zgody. Słowo pochodzi ze skeczu grupy Monthy Python’a, w którym komicy spamem nazwali mielonkę konserwową – coś niechcianego, przytłaczającego i nieuchronnego, dokładnie jak duża część e-maili, która jest do nas wysyłana.

Co to są filtry antyspamowe?

Filtry antyspamowe to programy, które sprawdzają nadchodzące wiadomości i zabezpieczają skrzynki e-mailowe przed niechcianą pocztą.

Filtry antyspamowe analizują, ile „punktów spamowych” zawierają wiadomości przychodzące. Takimi punktami mogą być niektóre słowa, frazy, a także formatowanie.

Liczba punktów spamowych, która decyduje o tym, czy e-mail zostanie sklasyfikowany jako spam zależna jest od usługodawcy poczty e-mail oraz ustawień dotyczących spamu. Niektóre filtry wyłapują także, jakie wiadomości były oznaczane jako spam w przeszłości.

Jeśli e-mail już raz wylądował w folderze ze spamem, najprawdopodobniej nigdy nie dotrze do odbiorcy, a wysyłający nie dowie się, co stało się z wysłanym przez niego e-mailem.

Co to jest czarna lista?

Czarna lista (nazywana także „Blackhole list“) to zbiór adresów IP oraz domen, z których wysyłane są wiadomości spam. Adres IP, który raz został dodany do czarnej listy, zostanie zablokowany. Krótko mówiąc czarna lista to takie więzienie dla adresów IP oraz domen.

Usługodawcy poczty e-mail korzystają z różnych czarnych list. Bycie dodanym do jednej czarnej listy nie oznacza, że adres zostanie zablokowany u wszystkich usługodawców. Niektóre czarne listy dzielą się jednak informacjami, dlatego też nigdy nie można być pewnym, czy adres znajduje się na czarnej liście, czy też nie. Najwięksi usługodawcy poczty elektronicznej jak np. Gmail korzystają z kilku czarnych list jednocześnie.

Dodanie adresu do czarnej listy można cofnąć. Większość filtrów antyspamowych oraz usługodawców poczty elektronicznej oferuje możliwość skreślenia z listy pod warunkiem dobrego uzasadnienia. Jeśli jednak adres trafi na czarną listę po raz drugi, zostanie na niej na stałe.

Armada filtrów antyspamowych

Istnieją setki, jeśli nie tysiące czarnych list i filtrów antyspamowych. Najczęściej używane:

Spam-Filter
SpamAssassin
SpamBayes
Amavis
Blacklist
The Spamhaus Block List (SBL)IP-Based
The SpamCop Block List (SCBL)IP-Based
The Passive Spam Block List (PSBL)IP-Based
The Spamhaus Domain Block List (DBL)Domain-Based
Uniform Resource Identifier Black List (URIBL)Domain-Based
Spam URI Realtime Blocklist (SURBL)Domain-Based
Co to jest czarna lista oparta na domenie?

Jest to lista domen, które mogą pojawić się w treści e-maila spamowego. Usługodawcy poczty e-mailowej, którzy korzystają z takiej listy, blokują wszystkie e-maile przychodzące, które w swojej treści zawierają link do takiej domeny.

Co to jest czarna lista oparta na IP?

Jest to lista zawierająca IP pojedynczych komputerów, które najczęściej rozsyłają wiadomości spamowe, bądź też IP usługodawców poczty e-mail, którzy wysyłają wiadomości spamowe przez swoje domeny. Usługodawcy poczty e-mail, którzy korzystają z tej czarnej listy, blokują wszystkie e-maile, które są wysyłane z takiego adresu IP.

Zasady bezpiecznego e-mail marketingu: co robić, a czego się wystrzegać?

A co zrobić, żeby Twoje wiadomości nie trafiły do folderu ze spamem? Poniżej znajdziesz listę przydatnych wskazówek:

Tak:

  • Zarejestruj się na białej liście – Whitelist.
    Biała lista to przeciwieństwo czarnej listy. Każdy adres IP oraz domena, która się na niej znajduje, posiada wolny dostęp do wszystkich skrzynek e-mailowych, które korzystają z takiej listy. Najbardziej znane białe listy to: The DNS-Whitelist (DNSWL.org), The Spamhaus Whitelist (Spamhaus.org/whitelist).
  • Zdobądź zgodę odbiorców. 
    Z definicji wiadomości spamowe są wysyłane odbiorców bez ich zgody. Dlatego też, wysyłaj e-maile tylko do tych odbiorców, którzy wyrazili wyraźną zgodę na otrzymywanie Twoich newsletterów.
  • Urozmaicaj treści.
    Nie wysyłaj ciągle tego samego. Filtry antyspamowe rozpoznają podobne treści i w rezultacie mogą uznać, że Twoje wiadomości to automatycznie wysyłany spam.
  • Wysyłaj przez bezpieczne serwery. 
    Skorzystaj z profesjonalnego programu do wysyłania Twoich newsletterów. Dobry program posiada certyfikaty bezpieczeństwa, np. Certified Senders Alliance (CSA).
  • Dokładnie przemyśl każdy szczegół. 
    Jeszcze przed wysyłką testuj Twoje e-maile pod kątem spamu i zadbaj o to, by bez problemu dotarły do skrzynek Twoich odbiorców.

Nie:

  • NIE KORZYSTAJ Z SAMYCH DUŻYCH LITER.
    WYGLĄDA TO TAK, JAKBYŚ KRZYCZAŁ DO TWOJEGO ODBIORCY. NAPISY DUŻYMI LITERAMI W TEMACIE LUB TREŚCI SPRAWIĄ, ŻE E-MAIL ZOSTANIE NATYCHMIAST SKLASYFIKOWANY JAKO SPAM.
  • Masz pilną sprawę.
    Nie podkreślaj zbyt dosadnie, że Twój e-mail zawiera niezwykle pilne i niecierpiące zwłoki treści. Pamiętaj, że hasła typu „dostępne już teraz” lub „zanim będzie za późno” są wszechobecne w e-mailach spamowych. Poza tym unikaj wykrzykników!!!!!!!!!!
  • Nie wspominaj nic o pieniądzach lub kredytach.
    To z pewnością duże utrudnienie dla marketerów. Mimo wszystko spróbuj unikać słów typu: „gratis“, „gotówka“, „kupuj“, „pieniądze“, „zarobki“, a także symboli € i $.
  • Unikaj niektórych wyrazów i zdań.
    Nie zapominaj, że filtry antyspamowe są automatyczne i nie rozpoznają, w jaki sposób poszczególne słowa zostały użyte w e-mailu. Typowe spamowe słowa i frazy to: „marketing“, „oferta“, „gwarantowany“ i „kliknij tutaj“. Ponadto unikaj: wszystkiego, co ma związek z nieograniczonymi wiekowo treściami, tego, co ma związek z lekarstwami, artykułami leczniczymi, wszystkich tematów związanych z hazardem, kasynem itp.
  • Nie kupuj gotowych list odbiorców.
    Gotowe listy zawierają najczęściej adresy, których właściciele nie wyrazili zgody na otrzymywanie e-maili reklamowych. Pamiętaj, że korzystanie z takich gotowych list jest nielegalne. Nie ryzykuj.
  • Nie zapominaj o tekście.
    Przy wysyłce e-maili graficznych nie ma tak naprawdę znaczenia, jak wygląda newsletter. Jeśli nie zawiera tekstu, najprawdopodobniej natychmiast zostanie zakwalifikowany jako spam.

Wymagania prawne

Obok filtrów antyspamowych istnieją jeszcze inne, ważniejsze instancje: różne regulacje prawne dotyczące e-mail marketingu pomagają uniknąć spamu. Szczegółowe informacje dotyczące prawnie bezpiecznego e-mail marketindu znajdziesz w grafice informacyjnej.

Tak:

Umieść w newsletterze link lub przycisk rezygnacji.
Według prawa, każdy odbiorca musi mieć w każdej chwili możliwość rezygnacji z subskrypcji.

Wklej dane kontaktowe.
Każdy e-mail reklamowy musi zawierać dane dotyczące nadawcy: nazwę firmy, adres, przedstawicieli, telefon, adres e-mail i numer NIP.

Nie:

Nie ukrywaj celu reklamowego.
Jeśli Twój newsletter zawiera reklamę, Twój odbiorca powinien to widzieć już na samym początku.
Niektóre e-maile nie mogą pod żadnym pozorem zawierać reklamy, np. e-maile potwierdzające – Double-Opt-In.

Nie miej nic do ukrycia.
Chodzi tutaj o temat, podpis, nazwę oraz adres nadawcy. Pamiętaj, że przejrzystość i szczerość zapewni Ci zaufanie Twoich klientów.

Dlaczego to ważne?

Filtry antyspamowe i czarne listy mogą skutecznie zablokować Twoje newslettery. A po co wysyłać e-maile, jeśli nie docierają one do odbiorców? W wielu przypadkach szkody kampanii e-mailowych są tak duże, że bardzo ciężko je naprawić.

E-mail nie zostanie zablokowany, jeśli będzie spełniał powyżej wspomniane kryteria. Niektóre czynniki są przy tym bardzo ważne, inne mniej, w zależności od ustawień spamowych. Niektóre filtry oraz czarne listy są bardziej restrykcyjne niż inne – zawsze jednak należy przestrzegać reguł i kierować swoje e-maile do odpowiednich grup docelowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.