Home » Blog » Optymalizacja konwersji w e-mail marketingu [część 3/4]– Projektowanie

Optymalizacja konwersji w e-mail marketingu [część 3/4]– Projektowanie

Czerwiec 29, 2015

E-mail marketing to ważne narzędzie do optymalizacji konwersji. Atrakcyjne i zwracające uwagę newslettery zachęcają klientów do kliknięcia. Bardzo duży wpływ na zwiększenie wskaźnika konwersji ma wizualna optymalizacja e-mail marketingu.

Jakie są możliwości przy projektowaniu newslettera?

Można dopasować wizualnie wszystkie części składowe newslettera celem zwiększenia konwersji. Do nich należą między innymi typowe komponenty: obrazki i teksty, które można odpowiednio typograficznie i graficznie zaporojektować. Ponadto można zaprojektować szablon każdego pojedynczego komponentu. Pomocne przy tym będą dobre oko i łatwy w obsłudze edytor do newsletterów.

konwersja projektowanie

Ważne jest także wykorzystanie Call to Action (pol. wezwanie do działania), czyli elementu, który zachęca czytelnika do kliknięcia.  Przy optymalizacji wskaźnika konwersji w chodzi przede wszystkim o przekierowanie odbiorcy na właściwą stronę internetową. Call to Action (CTA) może mieć formę guzika z poleceniem („Dowiedz się więcej“, „Zamów teraz“). Forma, kolor i treść CTA mają bardzo duży wpływ na wskaźnik konwersji.

Najbardziej liczy się pierwsze wrażenie po otwarciu newslettera: dlatego też warto jest zwrócić uwagę na design „above the fold” (pol. powyżej zgięcia) czyli na to, co odbiorca może przeczytać bez konieczności przewijania strony. W najlepszym przypadku przycisk CTA pojawi się już na samej górze strony.

Jak można zwiększyć wskaźnik konwersji poprzez design?

Słowo kluczowe to „Conversion Centered Design“, czyli design, który skupia się na konwersji.

Samo Call to Action powinno zostać utworzone w ten sposób, żeby było odrazu zauważone przez odbiorcę i aby zachęciło go do kliknięcia. Dlatego ważny jest wybór koloru, formy i napisu na takim przycisku. Szczególnie ważne jest wykorzystanie kontrastu kolorów. Guziki, na które odbiorca powinien kliknąć, powinny się wyróżniać.

Wybór koloru i CTA może wywołać różne wrażenia. W zależności od tego, jaki rodzaj konwersji chce się osiągnąć, jaki produkt się sprzedaje i na co nastawiona jest marka, można wykorzystać różne kolory. Psychologia kolorów opisuje jakie wrażenia wywołują kolory. Poniżej najważniejsze z nich:

  • Żółty: optymistyczny, zwracający uwagę
  • Czerwony: energiczny, kładący nacisk
  • Niebieski: bezpieczeństwo i zaufanie
  • Zielony: bogactwo, relaksujący
  • Pomarańczowy: agresywny, pobudzający
  • Różowy: romantyczny
  • Czarny: mocny, luksusowy
  • Fioletowy: uspakajający
konwersja projektowanie 2

Dodatkowo przy CTA można wykorzystać elementy, które będą wskazywały na guzik, który odbiorca powinien kliknąć. Może to być np. strzałka abo jakiś obrazek. Jeśli np. umieścisz w newsletterze zdjęcie osoby, która będzie spoglądała na przycisk CTA zauważysz, że zdecydowanie większa ilość osób kliknie na CTA. Zwróć także uwagę na hierarchię wizualną, czyli ruch oczu: kierunek-Z, od prawej do lewej i od góry do dołu.

Należy kierować się zasadą: Keep it simple. Unikaj w newsletterze bałaganu, a na naważniejsze treści – także CTA – zostaw więcej miejsca. Tło powinno być białe lub w innym neutralnym kolorze. Elementy, które ze sobą konkurują, np. kilka przycisków CTA najlepiej jest usunąć. W najlepszym przypadku w newsletterze znajduje się jeden przycisk CTA. Należy także ograniczyć długość tekstów i wielkość obrazków, aby nie zmuszać klienta do niekończącego się przewijania strony.

Zamiast wklejać do newslettera wiele różnych treści i próbować trafić do wszystkich odbiorców za pomocą jednego e-maila, lepiej zastosować segmentację i personalizację treści. Wskaźnik konwersji może znacznie wzrosnąć, jeśli newsletter zawiera tylko te produkty, które mogą być dla odbiorcy interesujące.

Do desingu zalicza się również prawidłowy podgląd i czytelność newslettera. Estetyczne obrazki, które zwrócą uwagę odbiorcy i rozbudzą jego zainteresowanie są z pewnością ważne i efektywne. Ważne jest jednak, by każdy newsletter był możliwy do odczytania także bez obrazków. Wielu klientów poczty elektronicznej ma automatycznie ustawioną deaktywację obrazów (np. Google Mail). Dlatego może się tak zdarzyć, że połowa Twoich odbiorców nie zobaczy wklejonych obrazów.

Ważne jest umożliwienie czytelnikowi poznanie treści newslettera także wtedy, gdy nie wyświetlą mu się obrazki. Wykorzystaj kod HTML to opisu wszystkich grafik, które zamieszczasz w newsletterze. Newsletter powinien wyglądać dobrze i przekonywująco także bez obrazków. Nie zamieszczaj dużych obrazków bez kontekstu „powyżej zgięcia” („above the fold”).

Jakie są inne możliwości optymalizacji konwersji?

Sposób zaprojektowania newslettera to tylko jedna ze składowych, która ma wpływ na konwersję. Innym sposobem na zwiększenie efektywności Twoich newsletterów jest np. wysłanie w treści rabatu wraz z czasowym ograniczeniem. Ten sposób funkcjonuje zaskakująco dobrze nie tylko w sklepach internetowych, ale również w innych branżach. Pomocne mogą się także okazać darmowy white paper i ebooki, a także personalizacja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.