Home » Blog » Optymalizacja konwersji w e-mail marketingu [część 4/4] – Personalizacja

Optymalizacja konwersji w e-mail marketingu [część 4/4] – Personalizacja

Lipiec 14, 2015

Zoptymalizowałeś optycznie Twój newsletter, wyeliminowałeś także ewentualne czynniki, które mogłyby przyczynić się do obniżenia współczynnika konwersji. Niestety konwersja nadal nie jest zadowalająca. W czym więc tkwi problem?

Może próbowałeś jednym e-mailem dogodzić wielu klientom?

Po co korzystać z personalizacji?

Celem e-mail marketingu jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców i zachęcenie ich do kliknięcia (zakupu). Pamiętaj jednak, że próba dotarcia jednym e-mailem do wielu różnych grup docelowych może osiągnąć odwrotny skutek. Polecamy skorzystać z opcji personalizacji treści oraz zwrotu do odbiorcy, a także segmentacji odbiorców. To skuteczny i potwierdzony sposób na poprawienie wskaźnika konwersji.

optymalizacja przez personalizacje

Indywidualne oferty będą bardziej interesujące dla Twoich odbiorców i wzbudzą większe zainteresowanie niż ogólna reklama. Personalizacja i odpowiednio dopasowane treści wysyłane do poszczególnych grup pomogą Ci bez większego nakładu pracy wielokrotnie zwiększyć wskaźniki konwersji.

Jaka jest różnica pomiędzy personalizacją a segmentacją?

Oba te pojęcia opisują rozwiązania, dzięki którym możesz wysyłać e-maile indywidualnie dopasowane do różnych grup odbiorców.

Personalizacje odnoszą się do konkretnej osoby. Do Twojego newslettera dodawane są symbole zastępcze, które są automatycznie wypełniane danymi odbiorcy. Mogą to być np. imię, data urodzenia lub data rejestracji. Także e-maile trigger opierają się na personalizacji.

Segmentacje opierają się na określonym segmencie odbiorców, to znaczy, że newslettery są wysyłane do wcześniej określonych grup docelowych. Newsletter zostanie spersonalizowany według cech wybranej grupy. Segmentacja może się opierać na płci, wieku lub upodobaniach dotyczących zakupów.

Jakie możliwości personalizacji oferuje newsletter?

Początek personalizacji sięga typowej dla programu Office funkcji mailingu seryjnego, dzięki której można wysyłać e-maile ze spersonalizowanym zwrotem do nadawcy. Programy newsletterowe umożliwiają wykorzystanie personalizacji zarówno w treści jak i w temacie e-maila.

Nowoczesne oprogramowanie nie wymaga skomplikowanej integracji baz danych. Kryteria odbiorców zostaną przejęte już przy imporcie. Należy tylko wkleić do e-maila odpowiający symbol zastępczy. Reszta nastąpi automatycznie.

Możesz stworzyć spersonalizowane kampanie, np. kampanie urodzinowe lub jubileuszowe (trigger i lifecycle). Takie kampanie będą wysyłane automatycznie. W przypadku automatycznych e-maili możesz zastosować różne formy personalizacji. To idealne rozwiązanie jeśli chodzi o optymalizację konwersji: zoptymalizowane newslettery osiągają nawet dwukrotnie wyższe wskaźniki otwarć i kliknięć niż „normalne newslettery”! 

Inną możliwością zwiększenia wskaźnika konwersji poprzez personalizację jest wykorzystanie spersonalizowanych kodów rabatowych. Taki kod zwróci uwagę odbiorcy i pozytywnie wpłynie na odbiór newslettera. Manualne tworzenie takich kodów może zajmować zbyt wiele czasu. Z programem Newsletter2Go możesz stworzyć pulę spersonalizowanych kodów rabatowych, które będą automatycznie dodawane do wysyłanych newsletterów.

Jakie możliwości segmentacji oferuje newsletter?

Przy segmentacji masz dwie opcje: możesz wysyłać różne newslettery do poszczególnych grup odbiorców lub dostosowywać tylko pojedyncze komponenty i wysyłać różne wersje e-maila do różnych segmentów.

Możesz uporządkować odbiorców według płci, wieku, zainteresowań. Segmentację należy przeprowadzić przy wyborze odbiorców, gdzie można np. ustalić, czy dany newsletter ma zostać wysłany do wszystkich kobiet. Wymaganiem jest posiadanie odpowiednich danych odbiorców.

Z reguły można segmentować wszystkie komponenty w newsletterze, niezależnie od tego, czy są to teksty, obrazki czy specjalne komponenty (np. informacje o produkcie importowane ze strony internetowej). Możesz dopasować każdy pojedynczy komponent do grupy docelowej. Przykład: sklep elektroniczny wysyła do wszystkich odbiorców jeden newsletter zawierający szeroką ofertę sklepu. Na podstawie poprzednich zakupów, zapisano zainteresowania klientów w bazie danych. Obrazek zapowiadający newsletter zostanie odpowiednio dopasowany: klientom, którzy interesują się fotografią, wyświetli się oferta aparatów fotograficznych, innym pokażą się telefony komórkowe, a jeszcze innym laptopy.

Dzięki tej opcji pokażesz swoim odbiorcom dokładnie te produkty, które mogą ich zainteresować i tym samym zwiększysz prawdopodobieństwo zwiększenia wskaźnika konwersji.

Czego unikać przy optymalizacji konwersji poprzez personalizację?

Przy tworzeniu personalizowanych newsletterów należy przede wszystkim zadbać o to, aby odbiorca nie odniósł wrażenia, że personalizacja jest automatyczna. Przykład stanowi personalizacja zwrotu do nadawcy. Tutaj należy zawsze wybrać uniwersalny symbol zastępczy, który będzie używany w przypadku braku konkretnych danych (np. płeć). Czasem lepiej jest nawet zrezygnować z personalizacji na rzecz zwykłego „Cześć” lub „Dzień dobry”.

Jeśli chcesz zoptymalizować wskaźnik konwersji poprzez personalizację, jeszcze przed wysyłką upewnij się, że odbiorcy wyrazili zgodę na otrzymywanie newslettera. Odbiorca może zdziwić się otrzymując spersonalizowany newsletter, którego nawet nie zamawiał. Dlatego też, lepiej nie ryzykować i warto wykorzystać metodę Double-Opt-In przy zdobywaniu nowych klientów.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że seria artykułów poświęcona optymalizacji konwersji okazała się przydatna. Opisaliśmy cele konwersji, sposoby zwiększania poszczególnych wskaźników efektywności, pomysły na zaprojektowanie newslettera w celu zachęcenia odbiorcy do kliknięcia na linki itp. Zachęcamy do lektury! 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.